Het verhaal van de VOOR16 campagne

Er is de laatste tijd veel discussie over bestaanszekerheid en de hoogte van het minimumloon, maar vijf jaar geleden had niemand het er over. Lees hieronder hoe de FNV met de Voor14-campagne en later de Voor16-campagne een toereikend minimumloon op de agenda heeft gezet.

#1 Waarom

1969

Sinds 1969 bestaat er in Nederland een wettelijk minimumloon. Het was de bedoeling dat het minimumloon mee zou groeien met de welvaartsgroei, maar daar kwam daar weinig van terecht.

2017

In juni 2017 besloot het congres van de FNV dat het minimumloon en het sociaal minimum omhoog moeten. Een jaar later werd een campagne gestart. Het doel: een minimumloon van 60% van het mediane loon, en de uitkeringen stijgen mee.

Waarom Bron: Minimumloongids

#2 Start in Beverwaard

#2
Start in Beverwaard

2018

Op 1 december 2018 vond de eerste grote actie plaats in Beverwaard.

Het doel van de campagne: het minimumloon van onderop op de agenda zetten. Pas als kiezers in beweging komen, zal de politiek bereid zijn om het minimumloon fors te verhogen.

De start van de campagne was in Beverwaard, een dichtbevolkte wijk in Rotterdam waar veel mensen een laag inkomen hebben.

De FNV gaat deur aan deur bij bewoners langs om te horen wat zij belangrijk vinden. In totaal worden er meer dan 250 gesprekken gevoerd met buurtbewoners.

Uit de gesprekken blijkt dat veel buurtbewoners het vertrouwen in de politiek hebben verloren. Veel mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Er was verontwaardiging over de ongelijke verdeling van de rijkdom in Nederland.

#3 Landelijke kick-off

#3
Landelijke kick-off

2019

Op 14 april 2019 werd de campagne landelijk gelanceerd. Bewoners liepen een mars van de Afrikaanderwijk, een van de armste wijken van Nederland, naar de Kop van Zuid, langs de bouwput waar het duurste appartement van Nederland in aanbouw was.

Veel steun onder kiezers: Ruim zeven op de tien Nederlanders steunt de eis van de FNV-campagne, zo bleek uit een opiniepeiling uit 2019. Bovendien is er onder de achterbannen van bijna alle politieke partijen een meerderheid voor dit doel. Latere peilingen bevestigen dit beeld.
De steun van de kiezers kwam niet uit de lucht vallen. Het Nationaal Kiezersonderzoek laat zien dat er al zeker sinds de jaren negentig veel steun is voor kleinere inkomensverschillen. Blijkbaar was er een FNV-campagne nodig om te zorgen dat deze wens van de kiezers door de politiek serieus wordt genomen. Economische analyse In 2019 publiceerde de FNV het rapport Waarom we 14 euro willen. Uit deze economische analyse bleek dat een verhoging van het minimumloon naar 60% van het mediane loon niet alleen wenselijk is, maar ook uitvoerbaar.

De gevolgen voor de overheidsbegroting zijn te overzien. Verder bleek uit het rapport dat een forse verhoging van het minimumloon naar verwachting geen grote gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid.

De theoretische modellen van het CPB waren er altijd vanuit gegaan dat een hoger minimumloon wel veel banen zou kosten. Nadat het FNV-rapport was verschenen, heeft de Tweede Kamer hier vragen over gesteld. Het CPB erkende vervolgens in een nieuwe analyse dat een verhoging van het minimumloon inderdaad weinig gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid.

Gemeenten voor een hoger minimumloon In de landelijke politiek was aanvankelijk weinig steun voor een hoger minimumloon. Gemeenteraadsleden stonden hier meer voor open. Lokale politici zien immers in de dagelijkse praktijk wat het betekent om rond te moeten komen van een minimuminkomen. In het hele land hebben activisten gemeenten gevraagd om stelling te nemen gemeenten voor een toereikend minimumloon. In tientallen gemeenten werden moties aangenomen met een oproep om het minimumloon te verhogen. Vaak kregen deze moties steun van partijen die landelijk nog niet hadden besloten om een hoger minimumloon te steunen.
Lees verder

#4 Acties

2020

Overal in het land kwamen mensen in actie voor een toereikend minimumloon. Zo werden stoepkrijtacties gehouden bij supermarkten, zorginstellingen en andere werkplekken om een eerlijk loon te eisen voor de onmisbare werkers. Deze onmisbare werkers hebben ervoor gezorgd dat Nederland bleef functioneren tijdens de coronapandemie, maar vaak hebben ze een loon waarvan je nauwelijks rond kan komen.

In 2020 introduceerde de FNV Fat Cat Day, de dag in januari waarop invloedrijke ceo’s al even veel hebben verdiend als waar iemand met een minimumloon een heel jaar voor moet werken. Fat Cat Day is sindsdien een jaarlijks terugkerende actie.

#5 Steeds meer steun in Tweede Kamer

#5
Steeds meer steun in Tweede Kamer

De kiezers willen al jarenlang kleinere inkomensverschillen, maar door politici werd nauwelijks gesproken over de hoogte van het minimumloon. De FNV-campagne heeft hier verandering in gebracht. Voor het eerst in vijftig jaar kwam de hoogte van het minimumloon op de politieke agenda.

Politieke partijen konden opeens niet meer om dit onderwerp heen. De steun voor een hoger minimumloon groeide naar 46 zetels, en toen naar 69 zetels. Eind 2020 publiceerden politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s. Inmiddels was bijna iedereen het ermee eens dat het minimumloon omhoog moet, ook rechtse partijen.

De meeste partijen dachten nog aan een beperkte verhoging, maar sommige partijen spraken inmiddels hun steun uit voor een minimumloon van 14 euro.
Lees verder

#6 Eerste resultaten

#6
Eerste resultaten

8,05%

Met zoveel steun kon de regering er niet omheen om het minimumloon te verhogen. Op 1 januari 2023 werd een extra verhoging van het minimumloon doorgevoerd van 8,05% bovenop de reguliere indexatie. Het was voor het eerst sinds de invoering van het minimumloon in 1969 dat zo’n extra verhoging werd doorgevoerd.

5,5% - 11%

Bovendien wordt in 2024 het minimumloon per maand vervangen door een minimumloon per uur. De manier waarop dat gebeurt betekent voor een deel van de werkers een verhoging met nog eens 5,5% of 11%.

Dit is een belangrijk resultaat: miljoenen mensen kunnen hierdoor iets beter de eindjes aan elkaar knopen. Tegelijk is het nog lang niet genoeg. De campagne gaat door.

#7 Voor14 gaat voor 16

#7
Voor14 gaat voor 16

De Voor14 campagne van de FNV strijdt al jaren voor een hoger minimumloon. Een minimumloon waarvan je rond kunt komen en dat in verhouding staat met de rest van de lonen. We zijn niet de enigen, ook de Europese Unie adviseert een toereikend minimumloon dat in verhouding is met andere lonen. Nu kun je ingewikkeld doen over ‘wat toereikend’ en ‘wat in verhouding’ is, maar er bestaat een internationale norm die het wat versimpelt: "Het minimumloon in een land moet 60% van het mediaanloon zijn. Iedereen die minder dan deze ‘60% mediaan’ norm verdient komt moeilijk(er) of niet rond en loopt risico op armoede en sociale uitsluiting."
Lange tijd was 60% mediaan 14 euro per uur. Doordat alle andere lonen de afgelopen jaren zijn gestegen is ook het mediaanloon gestegen. Hiermee komt 60% mediaan nu uit op 16 euro per uur. En dus heet de campagne Voor14 vanaf nu Voor16.
Lees verder

#8 Steun voor 60% mediaan

#8
Steun voor 60%mediaan

Bron: OECD, cijfers voor 2022

2022

In 2022 heeft de Europese Unie de Richtlijn voor toereikende minimumlonen aangenomen. Lidstaten moeten voortaan vaststellen of hun minimumloon wel toereikend is, en daarbij referentiewaarden gebruiken zoals 60% van het mediane loon. Nederland heeft nu echt iets uit te leggen: waarom voldoet ons minimumloon niet aan deze referentiewaarde? En waarom loopt Nederland achter op omringende landen?

2023

Ondertussen groeit ook de maatschappelijke steun voor een toereikend minimumloon. Een open brief die pleit voor een minimumloon van minstens 60% van het mediane loon werd ondertekend door FNV, Young & United, Voor16, Stem op een Vrouw, FairWork, Jeugd Educatie Fonds, Bureau Clara Wichmann, CNV Milieudefensie, en Women INC.
Op 25 september 2023 organiseerde de FNV een expertmeeting met Eurocommissaris Nicolas Schmit over de richtlijn. Hij hield ons land een spiegel voor: “Als Nederland niks doet, neemt de armoede toe. Jullie moeten de discussie voeren over wat er nodig is om normaal te leven in dit land. Niemand redt het om zijn hele leven rond te komen van het minimumloon. Dat is sociaal en economisch niet te doen. Ik vind dat onacceptabel.”
Lees verder

#9 Op naar de verkiezingen

#9
Op naar de verkiezingen

2022

In 2022 stemde de Kamer over een motie om de referentiewaarden uit de Europese richtlijn te hanteren als criterium voor een toereikend minimumloon. De motie kreeg steun van PvdA, GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren, DENK, Volt en BBB. Maar is dat nog steeds zo nu de verkiezingen eraan komen?

#11
Teleurstellende verkiezingsuitslag en niet ingeloste beloften van politieke partijen

#11
Teleurstellende verkiezingsuitslag en niet beloften van politieke partijen

22 november 2023 sloeg Nederland rechtsaf en werd de rechts-radicale PVV de grootste partij. En alsof ze het van te voren afgesproken leken te hebben waren partijen op rechts ineens toch niet zo happig om het minimumloon te verhogen. Waar de BBB voor de verkiezingen nog een motie indiende om het minimumloon te verhogen, hadden ze nu ineens meer oog voor de – onterechte – zorgen van werkgevers. En ook de VVD bedoelde met een hoger minimumloon ineens niet meer een daadwerkelijke verhoging, maar ‘gewoon’ het volgen van de halfjaarlijkse indexatie. Oftewel: als het aan de VVD, BBB en andere rechtse partijen ligt, kunnen we tot Sint Juttemis wachten op een leefbaar minimumloon!

#12
Minimumuurloon zeker geen technische formaliteit

#12
Minimumuurloon zeker geen technische formaliteit

Ondertussen werd in januari 2024 nog wel het minimumuurloon van €13,27 per uur ingevoerd. Dat lijkt misschien een technische formaliteit, maar is het allerminst. Door deze verandering van een minimum maandloon naar een minimumuurloon op basis van 36 uur zijn sommige mensen die 40 uur per weer werkte voor het minimumloon er 150 euro per maand op vooruit gegaan. Absoluut een stap in de goede richting, maar we zijn er nog lang niet want voor een eerlijk loon moet het minimumuurloon minimaal op 16 euro per uur uitkomen.

#13 Fat Cat Day 2024

#13
Fat Cat Day 2024

De inkomensongelijkheid is groot in Nederland. Elk jaar is wordt dat snel duidelijk wanneer blijkt dat de CEO’s van bekende Nederlandse bedrijven al binnen enkele dagen het jaarloon van iemand die werkt op minimumloon heeft verdiend. Zo verdiende onze Fat Cat van 2024 Frans Muller al na een aantal uur vakkenvullers jaren over moeten doen om te verdienen met het schamele jeugdloon dat zij krijgen. Deze foto is meer dan een miljoen keer bekeken en vat die ongelijkheid perfect samen:

#14 #Gelukskat on tour

#14
#Gelukskat on tour

2023

5 oktober 2023 introduceerde wij onze nieuwe mascotte. De #gelukskat. Deze kat brengt iedereen voortspoed en verkondigt het verhaal van een hoger minimumloon voor iedereen! We gingen naar alle hoeken van het land. Herken jij waar de #gelukskat allemaal is geweest? Bekijk het op onze site!

#15 Leefbaarloon Calculator

#15
Leefbaarloon Calculator

2024

Wie verdient wat in Nederland? Alle lonen van laag naar hoog op een rij. De mediaan maakt het inzichtelijk. Maar waar sta jij?

Op 14 februari 2024 lanceerde we onze nieuwe Leefbaarloon Calculator waarmee iedereen kan uitrekenen hoe mediaan diens salaris is. Voor 16 wil dat iedereen in Nederland een eerlijk loon verdient. Dat begint bij een minimumloon 60% mediaan, dat is nu 16 euro per uur. Maar hoe hoog zijn de lonen in Nederland eigenlijk? Vul hier je bruto maand of uurloon in en ontdek waar op de mediaan jij staat. En om het inzichtelijk te maken vertellen we je ook hoeveel dagen jij moet werken voor een eerlijk minimumloon. 

#16
Plan voor een toereikend minimumloon

#16
Plan voor een toereikend minimumloon

Dat sommige politieke partijen hun beloften over meer bestaanszekerheid en een hoger minimumloon na de verkiezingen razendsnel in de prullenbak gooide, maakte onze boodschap alleen maar urgenter. Nog meer dan voorheen zetten we onze boodschap kracht bij. Om voor een toereikend minimumloon te zorgen, moet de wet worden aangepast. Daarin moet worden vastgelegd dat:

Het minimumloon voortaan minstens gelijk is aan 60% van het mediane loon (in januari 2024 komt dit neer op 16 euro per uur); De koppeling met de uitkeringen blijft in stand, dus die groeien mee;

Het volwaardige minimumloon geldt voor iedereen vanaf 18 jaar.

Teken daarom hier voor een beter bestaan, een minimumloon van 60% mediaan. Aan het einde van juni 2024 zitten we op meer dan 10.000 ondertekenaars.

daarom hier

#17
Beslagen ten ijs dankzij de Feitenbrief

#17
eslagen ten ijs dankzij de Feitenbrief

Ondanks de teleurstellende verkiezingsuitslag moest de nieuwe Tweede Kamer nog stemmen over de extra verhoging 1,2% per 1 juli 2024. De grote vraag hierbij was wat de grootste verkiezingswinnaar zou doen. Als de rechts-radicalen van de PVV de verhoging steunde, haalde het wetsvoorstel een meerderheid. Anders niet. Met o.a. twee opiniestukken in het AD en Trouw boden we weerwoord aan de vele tegenargumenten die met name de werkgevers in stelling brachten.
En om onze politieke bondgenoten te ondersteunen brachten we in april 2024 een feitenbrief uitgebracht. Deze hebben we overhandigd aan de Kamerleden. Onze argumenten kwamen veelvuldig terug in het debat en onze bondgenoten konden succesvol de leugens en verdraaiingen van feiten van de werkgeversorganisaties weerleggen.

In de Tweede Kamer resulteerde dit in een glansrijke overwinning. Met twee derde van de stemmen werd de verhoging aangenomen. Helaas liggen de verhoudingen in de Eerste Kamer anders. Door de draai en tegenstem van de BBB strandde de eenmalige verhoging op een paar stemmen. De komende tijd zetten we alles op alles om ervoor te zorgen dat ze hier niet mee wegkomen. Het minimumloon kan én moet naar € 16.
Lees verder

#18 Oproep om verhalen te delen

#18
Oproep om verhalen te delen

2024

In mei 2024 deden we een oproep aan onze achterban om hun verhalen te delen. Jullie verhalen. Verhalen van hardwerkende mensen en mensen met een uitkering en mensen die in armoede leven.
Onze verhalen de politici dat het minimumloon nog niet genoeg gestegen is. Onze waardigheid is ons ontnomen in 14 jaar afbraakbeleid van de VVD. Wij vragen niet veel: sparen om op vakantie gaan, een bakje aardbeien kopen of een keertje naar de bioscoop of het theater. In een land waar miljardairs wonen houden miljoenen mensen geen geld over aan het einde van de maand om iets te doen wat het leven leuk maakt.

Als jij jouw verhaal ook wilt delen, dan kan dat! Klink op deze link!
Lees verder

Wilt u uw verhaal delen?

#19
Nieuwe minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid

#19
Nieuwe minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid

Het nieuwe radicaal-rechtse kabinet is beëdigd en de bordesscéne is een feit. Het hoofdlijnenakkoord geeft weinig hoop voor een sterke sociale zekerheid en kan worden gezien als een rechtstreekse aanval op de bestaanszekerheid van miljoenen mensen.
Minister van Hijum van de NSC is aangesteld als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarmee is hij verantwoordelijk minister voor de hoogte van het minimumloon.

Zoals minister van Hijum zelf zegt: “Een vast inkomen, weten dat je de huur en de boodschappen kunt betalen, en met werk een goede toekomst opbouwen – voor jezelf en voor je naasten. Dát is bestaanszekerheid. Een fundament waar elke Nederlander recht op heeft. Daar zet ik mij met hart en ziel voor in.”
Wij delen deze visie volledig. Onze oproep aan de minister is duidelijk: een eerlijk minimumloon is essentieel voor bestaanszekerheid voor iedereen. Verhoog het minimumloon naar 16 euro per uur en koppel het aan 60% van het mediane loon. Alleen dan creëren we 'een fundament waar elke Nederlander recht op heeft'.

Bekijk onze overhandiging van de minimumloongids aan Eddy van Hijum hier.
Lees verder

#20
Wet implementatie EU-richtlijn toereikende minimumlonen in behandeling genomen

#20
Wet implementatie EU-richtlijn toereikende minimumlonen in behandeling genomen

Demissionair minister Van Gennip van het vorige kabinet heeft haar wetsvoorstel voor toereikende minimumlonen op 24 april naar de Kamer gestuurd. In dit voorstel moet het kabinet laten weten hoe Nederland aan de Europese richtlijn voor toereikende minimumlonen gaat voldoen.
Daarbij moet je van het minimumloon niet alleen kunnen leven, maar moet het minimumloon ook eerlijk zijn in verhouding tot de andere lonen. Om te bepalen of dat het geval is, staan er in de richtlijn een aantal voorbeeld referentiewaarden, zoals 60% van het mediane loon. Ook mag je als land geen discriminerende uitzonderingen op bijvoorbeeld leeftijd maken. Adieu jeugdloon, zou je zeggen.

Duidelijk genoeg toch? Nou, daar denkt het vorige kabinet anders over. Ze hebben hun eigen referentiewaarden bedacht. Geen 60%, maar 50% van het mediane loon. Met andere woorden, zo ongeveer wat het nu is. Terwijl dat toch echt niet toereikend is. En het jeugdloon? Daar worden überhaupt weinig woorden aan vuil gemaakt. Dat blijft als het aan het vorige en huidige kabinet ligt, gewoon bestaan!

Gelukkig is de strijd nog niet gestreden. De inhoudelijke behandeling zal waarschijnlijk eind september plaatsvinden. Voor die tijd gaan we er alles aandoen om ons verhaal in Den Haag te laten horen. Strijd je met ons mee? Meld je aan voor de nieuwsbrief door de petitie te tekenen.
Lees verder

petitie te tekenen